Rapporter fra Sagaøya

01/02/2010

Why do the Norwegians suck in handball?

Filed under: bading, Island — Tags: , , , — Jo Straube @ 23:47

Jeg spådde at jeg kanskje kom til å duppe inn i februar. Slik ble det. Nesten. Å si at jeg lå og duppa i fjorden vil være en overdrivelse, men en dupp ble det. Før vi skiftet var jeg gjennomkald bare ved tanken på det iskalde vannet. Jeg gjorde det bare for ikke å bli sett på som en pingle. Men når jeg først løp døden i møte ut i de stusselige 3 gradene var det egentlig ikke så ille.

Jeg havnet her etter å ha blitt hentet av Guðrún og Jón. Hun er interiørarkitekt og han jobber i en av oljeselskapene her. Jeg fikk kontakt med dem gjennom en islending i midlertidig eksil, og siden jeg ikke visste hvem de var, var det dobbelt skummelt å skulle bli med for å bade i iskaldt vann midt på natten i et nytt land. Men de tok godt vare på meg, og overraskende nok kom jeg levende tilbake i hus – levert på døra med en dobbelt så stor bil som den jeg ble henta med på flyplassen. Små Toyotas, hybrid-bil… for ikke å snakke om el-bil! Haha! Fuck that! Miljøvernere, ikke være så moralistiske. Island er grønne ellers. SUV, Hummer, og det som større er… Give it to me! Jeg vet ikke hva de kalles de ulike typene, men da jeg trodde vi satt i den største, og jeg satt der varm og god og levende, så sto det jaggu en dobbelt så stor sak (”sak” i mange på mer beskrivende uttrykk for jeeper høye som hus (journ.anm.) og ventet på grønt foran oss.

Jeg misset håndballguttenes hjemkomst i dag. De ble hyllet. Det hadde vært stemning vært å fange, men jeg visste det ikke før jeg kom hjem fra nok et bad. ”Hvorfor suger dere nordmenn i håndball?” ble jeg spurt da jeg sto og hutra og venta på døden i natt. Er det noen som har noe godt svar? Det at vi er født med ski på beina tror jeg bare er ljug.


Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

