Rapporter fra Sagaøya

02/02/2010

Badeklubben grei

Filed under: bading, Island — Tags: , , , — Jo Straube @ 10:00


Velkommen til annerledeslandet. Jeg sitter i en ”heitupottir” sammen med hundre andre mennesker. Det er godt og varmt nedi vannet, men det blåser kaldt om ørene. Litt bortenfor sitter en og spiser is. Andre drikker kaffe.

Ved siden av meg sitter Benedikt Hjartarson. Han har svømt over den engelske kanal. Det var da han trente til dette at han begynte å svømme i havet året rundt. Han og to kamerater lånte dusjfasiliteter av politiet, som trente her, to hundre meter bortenfor det rykende vannet vi sitter i. Også badet de i havet. Året rundt. For fire-fem år siden spurte han om å få låne dette badeanlegget som bare var åpent om somrene. Han fikk nøkkel, og vips så var det gjort.

Til å begynne med var de kanskje ti, men nå etter finanskrisen er de kanskje 200 som bruker anlegget jevnlig vinterstid. Først dyppe seg i iskaldt havvann, og så legge seg i ”heitupottir”. Det trangt i det lange badekaret. Er det finanskrisen som har gjort denne selvpininga så populær?

– Sjøbadingen har vært mye i aviser og på tv, så jeg tror det har spredd seg derfra, mener Benedikt Hjartarson. Han forteller også at det er flere av dem som har vært med lenge som klager over at det er for trangt og for mye bråk til å snakke sammen, og at de skal utvide med et basseng til nå.

Men de andre badehundene i bassenget mener det er andre grunner enn medieomtale.

– Jeg begynte med det fordi jeg ville gjøre noe nytt, og som var gratis. Jeg ville tøye mine egne grenser, og jeg har alltid vært redd for kulde, forteller Guðrún Atladóttir som har overvunnet mye av kuldeangsten.

– It’s all in here, sier venninnen Guðrún Hlin som sitter ved siden av og peker på sitt eget rykende hode.

Det å overvinne egen frykt og overskride egne grenser og forventninger gjelder visst for alle. Og jeg kjenner det selv. Den første duppen for egen del var rett under og opp igjen. Og jeg som trodde jeg skulle dø av det. I dag var jeg lenge nok uti til å kunne puste rolig.

Det er ikke medisinsk bevist at det er bra for helsa, og legene tør ikke å anbefale det. Det er han som ble litt for lenge uti det kalde havet, og som er skyld i at  ambulansen kom på besøk her i kveld. Men kuldesjokket fjerner stress og gjør deg på godt humør.

– Det er bra for å klare hodet! Du kan utfordre deg selv hver gang, og hvis du vil – strekke deg litt lenger hver gang, sier en fornøyd Benedikt Hjartarson. Det var han som svømte over den engelske kanal.

I juli planlegger han og de andre badehundene en campingtur. Da skal de svømme til en fiskerlandsby.

2 kommentarer »

  1. Høres ut som du har det ganske digg!

    Kommentar av lise — 03/02/2010 @ 08:18

  2. Dette var morsom og interessant lesing!! Gleder meg til å se flere bilder framover:)

    Kommentar av Marit — 03/02/2010 @ 13:42


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

