Rapporter fra Sagaøya

13/02/2010

”Burn Jón Asgeir, burn!”

Jeg har syklet frem og tilbake mellom sentrum og lærerskolen. Fra diskusjon om utdanning og barnas fremtid, til gjengen som har jobbet med det nye lovforslaget som blir levert inn på mandag, tilbake til lærerskolen og latteryoga, og til slutt ned til Austurvöllur og ny demonstrasjon. Det er jo en ny lørdag. Jeg låser sykkelen et sted det står en gjeng og deler ut gratis mat -”Food,not bombs”.

Jeg får meg litt mat og snakker med en av dem. Det er den andre gratis lunsjen i dag (”nothing like a free lunch” – twice!).

Når jeg sier jeg er på vei til demonstrasjonen, får jeg kontant svar:
– Før var vi med dem og demonstrerte, men de er så høyrevendte. De vil bare ha tilbake pengene sine, ellers vil de ha det samme systemet som før.

Jeg tenker det er et interessant perspektiv, og at det er bra det er noen som holder på ideologiene selv når det stormer litt rundt ørene. Hun jeg snakket med bor i et okkupert hus. Seks måneder gikk det før eieren fikk med seg at det bodde noen der. På mandag skal de visstnok bli kastet ut.

Vel framme på Austurvöllur er Birgitta Jonsdottir fornøyd.
– Folk begynner å bli sinte igjen nå. Det er bra.

Det er altfor mye å skrive om, det skjer mye her på Island. Ting jeg ikke får vært med på direkte, men bare hører om gjennom nyhetene og gjennom folk, som for eksempel at lån i utenlandsk valuta ble funnet ulovlig på fredag, noe som er en stor seier for mange. Men det er også så mange ting jeg får med meg, som jeg ikke rekker å skrive om. Notatblokka og word-dokumenter inneholder mer og mer som jeg ikke klarer å få unna. Derfor blir dessverre bare små glimt på bloggen. Det er særlig de mest spennende tingene, de som krever litt ekstra kildearbeid, som blir liggende usett fordi det tar for mye tid å gjøre ferdig nå. Derfor gleder jeg meg litt til å komme hjem en uke, og unngå at jeg får mer stoff på en stund…

Islandsk barneoppdragelse anno 2010?

1 kommentar »

  1. dette var super spennende!
    takk ! nå skal jeg følge enda bedre med på bloggen din!

    Kommentar av ann bjørke — 14/02/2010 @ 18:56


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

